haista nyt jo vittu paska haista paska foorumi

Palaa takaisin   HaistaPaska.com - Keskustelualue. Foorumi paskanpuhujille ja muille idiooteille > Haista Paska foorumi > Viihteellinen osio

Suljettu aihe

Aiheen työkalut
Vanha 18.3.2009, 18:59   #1
Löytöretkeilijä
Ei vittu... ei näin montaa viestiä ole!

Löytöretkeilijän avatari

Sijainti: Poissa
(Tiedot)
ei arvioitu     
Vakio Elektroniikka ja tee se itse

Mä oon aina tykännyt näprätä elektroniikan parissa. Kaapista löytyy mm. Weller WHS40-kolvi, jossa on säädettävä termostaatti ja läjäpäin kaikkia komponentteja aina vastuksista potentiometreihin.

Äskettäin tuossa virittelin 2.1-kajarisettiä ja tuli mieleen noi telkkarin nykyiset kaiuttimet. Noihan on joistakin vanhoista Sonyn stereoista. Diskantit, keskiäänet ja bassot kaikki erikseen eli kolme elementtiä löytyy. Kokoa noilla kajareilla tommoset 46cm korkeutta ja 26cm leveyttä. Kotelo puuta.
Melko virheettömässä kunnossahan nuo pöntöt on, mutta ainoaksi ongelmaksi muodostuu se, että ääni tulee suoraan telkkarista ja välissä ei ole vahvistinta, joka parantaisi äänenlaatua todennäköisesti huomattavasti ja antaisi paremmat tehot kuin telkkarin 2 x 4 wattia (muistaakseni jotain tommosta).

En tiiä miks en oo aikasemmin noille vielä vahvaria hommannu kerta nuo on mulla ollu jo useamman vuoden tossa. Ehkäpä sitä on vaan oottanu, että semmonen sopiva vahvari vain kävelis jostain vastaan, mutta eipä näy.

Vähän yllärikajarithan nuo on kerta mitään lappusta ei kyljessä eikä perässä ole joka kertoisi, että mikä on impedanssi ja paljonko tehonkesto, jotta voisi ruveta sopivaa vahvaria noille miettimään.
Pitäneepä ekana projektina selvittää noista kajareista just nuo jutut.

Sitten kun oon ton selvittänyt niin päästäänkin itse asiaan eli elektroniikkavimpaimien rakentamiseen "kotikonstein". Netistä saa rakennussarjaa, ohjetta ja osaa enemmän kuin tarpeeksi, joten hirveästi ei tartte omaa päätä vaivata.

Ideanahan mulla olis rakentaa tommonen kätevä ja noille kaiuttimille sopiva stereovahvistin ihan alusta loppuun asti itse. Saishan noita vanhojakin vahvareita melkolailla uloskantohintaan, mutta mitäs hauskaa siinä olisi?

En oo vielä täysin varma, että turvaudunko tommoseen valmiiseen rakennussarjaan ja sitä hiukkasen muuttamalla tekisin sopivan vai tekisinkö ihan kokonaan kustomoidun viritelmän.
Koteloakin tommoselle vahvistimelle olen vähän miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että vanhan hajonneen PS2:n kuoret taitavat saada uuden käyttötarkoituksen. Aikoinaan ajattelin modailla noihin kuoriin ulkoisen kovalevyn, mutta saahan noita uusia PS2:n kuoria loputtomat määrät jos vain tarttee.

Projekti alkakoon.

Tämmöstä täällä. Mitenpäs muut näpräilijät? Pysyykö kolvi koprassa edelleen vai jäikö näpräys aikoinaan vain siihen peruskoulussa tehtyyn elektroniseen noppaan tai siihen "pujottelupeliin"?
Vanha 18.3.2009, 20:05   #2
pätmän
Käynkö useinkin täällä?

pätmänn avatari

Sijainti: täällä
(Tiedot)
ei arvioitu     
Vakio Vs: Elektroniikka ja tee se itse

Mikä on hauskempaa ku elektroniikan näpräys, ja sa aikaan jotain joka toimii vielä, vaikka rakennussarja. Joskus tullu joku pikku radio rakennettua ja passiivisubbari tehtyä valmiilla jakosuotimella.ja aina pitää vähäkin vittuileva laite yleensä avata ja kattoa josko kolvia tarvii Mutta ei tunne oikeen noita komponetteja että osais ite rakentaa vaikka jonku laitteen. Niin muistin että tuli sitä joskus koitettua piirilevynkin tekoa eikös se ollu jotain ferrokloriittia vai mitä se oli kun tussauksen jälkeen piti sinne liemeen laittaa ja siitä piti tulla joku salattujen kanvien purkulaite, mutta mönkään meni.
Vanha 18.3.2009, 20:07   #3
pätmän
Käynkö useinkin täällä?

pätmänn avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Mikäs paikka se suomessa olikaan joka myi kaikkee pikku elektroniikka rakennus sarjaa ?, oli niillä joskus kuvastokin.
Vanha 18.3.2009, 20:09   #4
Paskaukko
Elämä? Kuka se on?

Paskaukkon avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Lainaus:
pätmän kirjoitti alkuperäisen viestin Lue viesti
Mikä on hauskempaa ku elektroniikan näpräys, ja sa aikaan jotain joka toimii vielä, vaikka rakennussarja. Joskus tullu joku pikku radio rakennettua ja passiivisubbari tehtyä valmiilla jakosuotimella.ja aina pitää vähäkin vittuileva laite yleensä avata ja kattoa josko kolvia tarvii Mutta ei tunne oikeen noita komponetteja että osais ite rakentaa vaikka jonku laitteen. Niin muistin että tuli sitä joskus koitettua piirilevynkin tekoa eikös se ollu jotain ferrokloriittia vai mitä se oli kun tussauksen jälkeen piti sinne liemeen laittaa ja siitä piti tulla joku salattujen kanvien purkulaite, mutta mönkään meni.
Paneminen, ryyppäys ja huumeet tulee ekana mieleen noista hauskemmista harrastuksista, mutta onhan se näpräys ihan kivaa. Jotain efektejä rakennellut kitaralle ja bassolle, mutta paskojahan ne on ollu.
Paskaukko on offline  
Vanha 18.3.2009, 20:17   #5
Löytöretkeilijä

Löytöretkeilijän avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Lainaus:
Mutta ei tunne oikeen noita komponetteja että osais ite rakentaa vaikka jonku laitteen.
Enpä minäkään noita komponentteja kovinkaan tarkasti tunne. Pystyy toki päättelemään, että mikä osa mikin on, mutta mitään vastusten värikoodijärjestelmää en kuitenkaan ulkoa osaa.
Onneksi netistä löytyy tietoa tarpeeksi ja helkkaristi myös valmiita ohjeitakin tiettyjen laitteiden valmistukseen.

Lainaus:
Niin muistin että tuli sitä joskus koitettua piirilevynkin tekoa eikös se ollu jotain ferrokloriittia vai mitä se oli kun tussauksen jälkeen piti sinne liemeen laittaa ja siitä piti tulla joku salattujen kanvien purkulaite, mutta mönkään meni.
Tehtiin amiksessa samaa. Oiskohan ollu vilkkuvalo? Eka piirilevyyn uv-valotettiin muistaakseni se piirilevymalli, laitettiin sinne johonkin aineeseen lillumaan ja se sitten irrotti siitä piirilevystä ylimääräisen kuparin ja jäljelle jäi vain piirilevymalli.

Mulla on myös tuolla säilössä myös tommosta vähän erilaista piirilevyä. Valmiiksi reiät ja folio kulkee siinä silleen aina riveittäin. Tämmöstä. Mun ei tosin oo kuparia vaan kirkasta foliota
Kyllähän tuostakin jotain rakentaa, mutta pitää aika paljolti tietää mitä tekee, muuten tulee oikosulku.
Vanha 18.3.2009, 20:20   #6
Löytöretkeilijä

Löytöretkeilijän avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Lainaus:
Mikäs paikka se suomessa olikaan joka myi kaikkee pikku elektroniikka rakennus sarjaa ?, oli niillä joskus kuvastokin.
Radio-Market, Vaasan Elektroniikkakeskus OY ja Kouluelektroniikka tulee ekana mieleen.
Vanha 18.3.2009, 20:44   #7
JUMALA
ee

JUMALAn avatari

Sijainti: suossa
(Tiedot)
ei arvioitu     

Tämmönen löytyy myöskin: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
JUMALA on offline  
Vanha 18.3.2009, 20:59   #8
Löytöretkeilijä

Löytöretkeilijän avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Lainaus:
Tuninki kirjoitti alkuperäisen viestin Lue viesti
Vähän yllärikajarithan nuo on kerta mitään lappusta ei kyljessä eikä perässä ole joka kertoisi, että mikä on impedanssi ja paljonko tehonkesto, jotta voisi ruveta sopivaa vahvaria noille miettimään.
Pitäneepä ekana projektina selvittää noista kajareista just nuo jutut.
Avasimpa noista nyt ekana ton kahden pienemmän kaiuttimen peitelevyn ja sit ruuvaillin keskimmäisen kaiuttimen (halkaisija n. 6.5 cm) irti ja poimin siitä seuraavat tiedot:
Sony 8 Ohm 70 watt
t-8110-473-1
20202/9104 m'sia

En nyt oo hirveesti perehtynyt ton aikasiin kaiuttimiin, mutta toi 70 wattia vaikuttaa aika rajulta?

Pitäisköhän vielä ottaa toi pieninkin diskattikin irti ja isoin basso. En tosin tiedä, että millä systeemillä nuo kaksi on kiinni kerta ruuveja ei päälle näy. Ja bassossa on tommonen hopean värinen muovirinkula, jonka poistosta en tiiä miten tapahtuu. Todennäköisesti hajoaa jos alan murjomaan ja ruuvit on tietenkin sen alla.

Taidampa tehdä tommosen MacGyver viritelmän ja katella tosta keskimmäisen kajarin reiästä jollain peilisydeemillä noiden muiden kaiuttimien tiedot.
Vanha 18.3.2009, 21:23   #9
HPV
Kesähaaveilija

HPVn avatari

Sijainti: Autiotuvalla
(Tiedot)
ei arvioitu     

Ledit on halpoja ja hyviä. Niistä voi tehdä mitä vaan. Ne pitää vaan laittaa oikeaan virran suuntaan.
Vanha 19.3.2009, 01:17   #10
Löytöretkeilijä

Löytöretkeilijän avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Lainaus:
Tuninki kirjoitti alkuperäisen viestin Lue viesti
Avasimpa noista nyt ekana ton kahden pienemmän kaiuttimen peitelevyn ja sit ruuvaillin keskimmäisen kaiuttimen (halkaisija n. 6.5 cm) irti ja poimin siitä seuraavat tiedot:
Sony 8 Ohm 70 watt
t-8110-473-1
20202/9104 m'sia
Muiden tiedot:

Isoin basso
Sony 6 Ohm
t-8110-476-1
Taiwan r o c

"Tweeter" diskantti.
1 1 7

Nytpäs sitten pitäis ruveta miettimään noille sopivaa vahvistintehoa. Liekköhän tuo 70 wattia (mikä oli ainut teholukema) olla huipputeho vaiko RMS-teho?

Pohdiskelin vähän, että mikäköhän ois noiden kolmen kajarin yhteenlaskettu impedanssi, mutta siitäpä en päässyt vielä täyteen varmuuteen.
Tolle pienimmällä kajarille veikkaisin impedanssiksi ehkä jotain 8-10 ohmin luokkaa.

Vaikuttikohan tuo jakosuodin mitenkä noihin impedansseihin? Leikitäämpäs nyt kuitenkin, että noi kolme kajaria ois kytketty tuolla rinnan ja saatais impedanssiks joku vissiinkö 2-4 ohmia eli joku vahvari joka antais 2 x 30 wattia 4 ohm ois varmaan ihan riittävä.

Vois pohtia huomenna lisää. Nyt alkaa pää jumittamaan liikaa.
Vanha 19.3.2009, 06:18   #11
pätmän
Käynkö useinkin täällä?

pätmänn avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Lainaus:
JUMALA kirjoitti alkuperäisen viestin Lue viesti
Tämmönen löytyy myöskin: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Jee tämä se oli. Bebek electronic.
Vanha 21.3.2009, 19:35   #12
Löytöretkeilijä

Löytöretkeilijän avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Tietääkö kukaan näistä vahvistimien sisääntuloherkkyyksistä enemmän?

Nyt kattelen yhtä vahvistinta jossa sisääntuloherkkyys ois 300mV / 150Kohm.
Kysymys kuuluukin, että sopisko ton sisääntuloon esim. television kuulokeliitäntä ja/tai RCA? Ihan vaan jännitteiden perusteella? Mitäköhän tuo ohmimääräkään tuossa meinaa?
Vanha 21.3.2009, 20:33   #13
pätmän
Käynkö useinkin täällä?

pätmänn avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Kyllä sieltä jostain savu nousee jos ilmenee ongelmia ,eiku rohkeesti vaan kytkemään.
Vanha 14.5.2009, 19:43   #14
Löytöretkeilijä

Löytöretkeilijän avatari

(Tiedot)
ei arvioitu     

Vähän päivitystä.

Sain mittailtua vihdoin ja viimein noiden mysteerikaiuttimien resistanssin, joka tosin ei ole sama kuin impedanssi, joka mun just pitäisi tietää, mutta en onneks tarvii kovinkaan tarkkoja arvoja eli nyt pitää päätellä impedanssia resistanssin perusteella.

Sain resistanssiksi n. 6 ohmia eli en nyt tiiä, että onko impedanssi 4 vai 8 eli pitänee tehdä vertailumittaus muilla kajareilla joiden impedanssin tiedän.

Enpä tosin löytänyt kaapeistani yhtään kajaria jonka vois mitata eli pitänee pähkäillä lisää.
Suljettu aihe

Tagit
tuninki go armeija

Aiheen työkalut

Säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi vastata aiheisiin
Et voi lisätä liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB code on Päällä
Hymiöt on Päällä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä

Foorumihyppy

Kello on 21:02.

Foorumia pyörittää: vBulletin Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.